APK 2

Sinds 1 april 2012 is het verplicht om een uitleesapparaat te gebruiken bij een APK bij voertuigen met een eerste toelating vanaf 31-12-2005. Bij voertuigen ouder dan deze datum blijft de gebruikelijk uitlaatgasmeting van toepassing. Het doel van het gebruik van een APK diagnoseapparaat is het doen van een emissietest. Bij de test wordt het emissiesysteem getest. De emissiegegevens worden weergegeven aan de hand gegevens uit de emissiecomponenten. Er zijn diverse apparaten op de markt die voldoen aan de APK 2.0 richtlijnen van de RDW.

Vanaf 20-05-2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland, verplicht gegevens over brandstofverbruik verzamelen van auto's. In Nederland moet deze data bij de APK verzameld worden en doorgestuurd worden naar de RDW. Hier vindt je de apparatuur die ook geschikt is voor de nieuwe regelgeving, ook wel OBFCM genoemd.

Aan welke richtlijnen moet een APK 2.0 EOBD tester voldoen?

De RDW stelt een aantal eisen aan het apparaat, welke hieronder opgenoemd worden:

    • Het apparaat moet voorzien zijn van een standaard 16 polige EOBD/OBD2 stekker
    • Het apparaat dient te kunnen communiceren met de aanwezige OBD in het voertuig
    • Modus 1 t/m 3 (live data, freeze frame data en foutcodes) moet minimaal weergegeven kunnen worden, plus daarbij moet er een readiness-test gedaan kunnen worden.
    • Weergeven van de status van het waarschuwingslampje (MIL)
    • CE-markering moet aanwezig zijn
    • Er moet een Nederlandstalige handleiding bij het apparaat aanwezig zijn waarin de ondersteunde communicatieprotocollen in worden beschreven.

Het apparaat moet minimaal de volgende communicatieprotocollen ondersteunen:

    • ISO 9141-2
    • SAE J1850 PWM
    • SAE J1850 VPW
    • KWP2000
    • CAN

De EOBD standaard en Readiness-test

De EOBD standaard geldt voor in Europa verkochte auto’s. Deze standaard is door verschillende partijen ontwikkeld. De normen die in de EOBD standaard omschreven worden, omschrijven wat er gecontroleerd moet worden en hoe dat gedaan moet worden. Tevens is er vastgelegd wat de toegestane afwijkingen mogen zijn voordat er een foutcode gegenereerd wordt.

  1. Voor de APK wordt het EOBD apparaat aangesloten op de auto om een readiness-test uit te voeren. Een readiness-test is niets anders dan een zelfcontrole van het EOBD systeem.
  2. Het EOBD systeem voert controles uit op gebied van milieu gerelateerde onderdelen tijdens een vastgestelde rijcyclus.
  3. De readiness-test is afgerond als alle gerelateerde onderdelen gevonden en getest zijn. Aan elk onderdeel wordt een status gegeven (Oke, incompleet of niet aanwezig).

Bij de test mogen geen actuele emissie gerelateerde foutcodes (P powertrain) naar voren komen. Mocht dit wel het geval zijn, dan betekent dit APK afkeur.

Welke voordelen biedt het gebruik van een APK scantool?

Veel autobedrijven zijn sceptisch geweest toen de nieuwe APK2 regels bekend werden gemaakt. Men moest op zoek naar apparatuur dat aan de richtlijnen van de RDW voldeed. Achteraf gezien zijn bijna alle garages zeer blij met de nieuwe regelgeving. De APK scantool zorgt voor een veel snellere emissietest bij de voertuigen. De voertuigen hoeven eerst niet meer warm gedraaid te worden. Tevens zorgt het gebruik van een APK scantool voor veel minder overlast in de werkplaats. Er is namelijk geen lawaaioverlast van draaiende motoren en er worden veel minder uitlaatgassen uitgestoten in de werkplaats.

Uitlezen brandstof- en elektriciteitsverbruik OBFCM

Vanaf 20 mei 2023 moeten alle lidstaten van de Europese Unie (EU) verplicht gegevens over het brandstof- en eventueel elektriciteitsverbruik van voertuigen verzamelen tijdens de APK. Dit is een wettelijke verplichting en staat in de Uitvoeringsverordening 2021/392. Deze gegevens moet u uitlezen en versturen naar ons. Wij verzamelen alle gegevens en sturen deze één keer per jaar naar het Europees Milieuagentschap.

De eisen zijn van toepassing op personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die in gebruik genomen zijn na 31-12-2020 met een verbrandingsmotor en hybride-elektrische voertuigen. Dit geldt voor voertuigen met de brandstofcode B (benzine), D (diesel) of A (alcohol), eventueel gecombineerd met E (elektriciteit).

Uitzonderingen op het uitlezen van brandstofverbruik bij de keuring

Voor het uitlezen van de gegevens zijn twee uitzonderingen. De APK wordt uitgevoerd zonder de gegevens uit te lezen als:

  • de aanvrager van de keuring bezwaar heeft op het uitlezen van de gegevens. Niet alle voertuigeigenaren weten dat je gegevens moet gaan uitlezen. Leg de aanvrager van de keuring daarom voor de keuring uit waarom er gegevens verzameld worden en wat er daarmee gedaan wordt.
  • door een technische oorzaak in het voertuig de gegevens niet zijn uit te lezen

In het APK afmeldscherm is een extra regel toegevoegd. Daarin kun je bij voertuigen die onder de regelgeving vallen vermelden dat een uitzondering (technische oorzaak of bezwaar aanvrager) van toepassing is. In de overige gevallen vermeld je daar niets.

Sorteer 8 artikelen op

Autel Maxi Check MX900

Autel MaxiCheck MX900

(15)
€ 775,00 Adviesprijs € 999,00
Autel MX900 TS

Autel MaxiCheck MX900TS

(16)
€ 1.045,00 Adviesprijs € 1.279,00
Autel Maxi DAS DS900 BT

Autel MaxiDAS DS900BT

(1)
€ 1.375,00
Autel Maxi DAS DS900 TS

Autel MaxiDAS DS900TS

(1)
€ 1.650,00
Autel MS906 Pro

Autel MaxiSys MS906 Pro

(4)
€ 2.400,00
Autel Maxi SYS MS906 Pro TS

Autel MaxiSYS MS906 Pro-TS

(17)
€ 2.995,00
Autel Maxi SYS MS906 S

Autel MaxiSys MS906S

(1)
€ 1.895,00
Niet op voorraad
Autel Maxi SYS MS909

Autel MaxiSys MS909

(1)
€ 4.325,00