CAN Test box CTB

Met de Breakout CAN test box kun je eenvoudig de communicatieverbinding van de OBD controleren, ideaal wanneer een OBDII/EOBD systeem niet reageert. Deze slimme breakout box maakt het testen van alle aansluitingen van de J1962 OBDII-connector veilig en makkelijk.

CAN Test Box gebruikt de geavanceerde Pass-through technologie.

Communicatie tussen diagnosesystemen en voertuigen verloopt via verschillende protocollen. Bij systemen zoals CAN-Bus en KWP2000 worden niet alle signalen naar de OBDII gestuurd zonder aangesloten scanner. Daarom is de Breakout CAN test box uitgerust met een vaste contra OBDII connector voor het aansluiten van een scanner. Zo weet je zeker dat je toegang hebt tot alle signalen.

De Breakout CAN test box gebruikt gekleurde LEDs om voeding en massapunten in één oogopslag zichtbaar te maken. Knipperende LEDs wijzen je direct op de verschillende communicatiesystemen.

Lees meer
€ 269,00
Incl. BTW
Voor 17:00 besteld, morgen in huis.
Dit product is op voorraad
€ 269,00
Incl. BTW
Bekijk
Heb je een vraag over dit product?

Ons team staat je graag te woord!

Veelgestelde vragen Neem contact op
Contact

CAN TEST BOX

Ontdek de revolutionaire CAN TEST BOX

Wat is een CAN TEST Box (CTB) Kit?

De CAN Test Box (CTB) is een innovatief diagnoseapparaat dat je eenvoudig aansluit op de OBDII-connector van je auto, waarmee je snel en effectief elektrische storingen kunt opsporen.

  • Snelle controle van voeding en massacircuits
  • Identificatie van het communicatieprotocol
  • Registratie en ontvangst van datasignalen met een scope

Moderne werkplaatsen hebben behoefte aan apparatuur die helpt bij het stellen van diagnoses via de communicatieaansluiting, vooral bij de nieuwste CAN-Bus voertuigen. Als het diagnoseapparaat geen verbinding kan maken met de auto, het OBDII/EOBD-systeem niet reageert, of er een CAN-Bus gerelateerde foutcode is opgeslagen, moet je eerst de communicatieaansluiting testen.

De werking is eenvoudig: de breakout box met standaard bananenstekker-aansluitingen geeft toegang tot alle aansluitingen in de J1962 OBDII-connector. Zo kun je snel en veilig elke aansluiting van de OBDII-connector testen. De CTB is een 16-pins breakout box voor de OBDII-diagnoseconnector, met de volgende extra functies die een nieuw universeel diagnosegereedschap vormen:

  • Pass-thru technologie
  • Intuïtieve interface
  • Compatibel met elke scope en scanner

Details

Pass-through technologie

1. CAN-Bus systeem

De CTB heeft een vaste OBDII-connector waarop je een scanner aansluit om CAN-Bus-communicatie met de auto op te zetten. Dit is belangrijk omdat niet alle CAN-Bus signalen bij de OBDII-connector komen als het contact aanstaat. Afhankelijk van het type netwerk, moet een scanner inloggen als een van de communicatieknooppunten van het CAN-Bus systeem om het bussignaal te ontvangen. Zonder een erkende scanner zal het systeem geen signaal sturen naar het onbezette knooppunt. Sommige netwerken vereisen meer dan dit; een scanner moet toestemming krijgen van de Gateway Control Module om het signaal op de OBDII-connector te ontvangen (bijv. bij Mercedes-Benz of Volvo).

Een standaard breakout box geeft je geen toegang tot de bussignalen als het systeem een aangesloten scanner of toestemming van de gateway vereist. Met de CTB kun je echter via een scanner (universeel of origineel) communiceren en zo toegang krijgen tot de bussignalen, ongeacht de netwerkstructuur. Dit is cruciaal in de digitale wereld, waar "geen toegang" betekent dat er geen signalen worden ontvangen.

2. Andere OBDII / EOBD standaard communicatie

Er zijn verschillende communicatieprotocollen tussen een scanner en het OBD-systeem, vastgelegd als OBDII/EOBD-standaarden door SAE en ISO. Alle OBD-voertuigen moeten voldoen aan deze standaarden.

  • SAE-document J1850 beschrijft de VPW en PWM-protocollen, voornamelijk gebruikt in Amerikaanse auto’s vóór de introductie van CAN-Bus.
  • ISO 9141-2 document beschrijft het standaardprotocol dat in de meeste Aziatische en Europese auto’s is gebruikt, later gewijzigd en gepubliceerd als ISO 14230, bekend als KWP2000.

Elk van deze pre-CAN-Bus OBD-standaarden gebruikt verschillende aansluitingen van de OBDII-connector voor communicatie, zoals hieronder weergegeven:

Type protocolSignaalaansluiting 1Signaalaansluiting 2
SAE J1850 VPW en PWMBus (+) op 2Bus (-) op 10
ISO 9141-2 & KWP2000K-Line op 7L-Line op 15

De bussignalen van de SAE J1850-protocollen zijn altijd aanwezig op de OBD-connector. De signalen van de ISO 9141-2 en KWP2000-protocollen (meeste Europese en Aziatische auto’s vóór de CAN-Bus-generatie) worden echter alleen ontvangen op de OBD-connector als een scanner met een ECU communiceert, waardoor de Pass-through technologie noodzakelijk is.

Intuïtieve interface

Gekleurde LEDs

Wanneer de OBDII-connector is aangesloten op de diagnoseaansluiting van de auto, lichten de LEDs van pins 4, 5 en 16 op, wat de beide massapunten en de voedingsspanning aangeeft.

De LEDs gaan knipperen bij de pins waar bussignalen zijn gedetecteerd. 

De gekleurde LEDs zijn zo intuïtief dat je in één oogopslag de voeding en de massapunten kunt controleren, en het communicatiesysteem van de auto herkent. Zo kun je de bussignalen met je scope meten door simpelweg de bananenstekkers in de knipperende LEDs te pluggen.

Gebruik

De CTB-pinaansluitingen zijn uitgevoerd met standaard 4 mm bananenstekkers. In de CTB-kit wordt een paar siliconen testkabels meegeleverd met een standaard 8 mm BNC-connector aan de andere kant, zodat bijna alle scopes kunnen worden aangesloten. De CTB is een ideaal accessoire voor vrijwel elke scope met standaard 8 mm BNC-connectors, inclusief de Hanatech Ultrascan scanner en Hanatech Ultrascope. Elke testkabel heeft een bananenstekker voor de massa-aansluiting. Je kunt kiezen tussen "Chassismassa" op pin 4 of "Signaalmassa" op pin 5, afhankelijk van waar het beste scopesignaal wordt gepresenteerd.

Kwaliteitsproduct

De componenten van hoge kwaliteit die bij de fabricage van de CTB worden gebruikt, hebben hun betrouwbaarheid al jaren bewezen. De CTB is voorzien van diverse beveiligingen, waaronder meervoudige schakelingen op pin 16 om kortsluiting te voorkomen, en onafhankelijke bescherming van massa pins 4 en 5 met een diode voor onafhankelijke massameting.

Plus- en minpunten
  • Vaste OBD2 aansluiting voor aansluiten van een scanner
  • Intuïtieve interface: met gekleurde LEDs die direct de status van voeding, massapunten en communicatiesystemen weergeven
Beknopte specificaties
  • Geschikt voor automerk Abarth, Alfa Romeo, Aston Martin, Audi, BMW, Bentley, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Dacia, Daihatsu, Dodge, Ferrari, Fiat, Ford EU, Ford USA, General Motors, Honda, Hyundai, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, Lamborghini, Lancia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mazda, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Saab, Seat, Skoda, Smart, Subaru, Suzuki, Tesla, Iveco, Toyota, Universeel, Volkswagen, Volvo
  • Functionaliteiten Componenten testen
  • Protocol CAN, EOBD, ISO 9141, J1850 PWM, J1850 VPW, K-Line, KWP-2000, OBD2
Er zijn nog geen reviews gepubliceerd.