Accu Inleren

Tegenwoordig kan bij vele automerken niet zomaar een accu vervangen worden. Door de vele sensoren etc. moet men een accu inleren na vervanging. Bij een auto voorzien van een accu met een zogenaamde “intelligente accupool”, moet u een accu aanmelden bij het vervangen, of soms zelfs bij het loskoppelen van de accupool (enkel wanneer de accuspanning tussentijds veranderd). Wij adviseren u er dan ook goed op te letten dat de accuspanning onveranderd blijft wanneer u de accupool loskoppeld en later weer aankoppeld. Niet elk diagnoseapparaat is voorzien van aanmeldingsmogelijkheden van accu’s. Hieronder vindt u dan ook een assortiment met apparatuur geschikt voor accu registratie.

Battery management system (BMS)

Het BMS, of in het Nederlands ook wel het accu management systeem genoemd, houdt de accuspanning in de gaten. Als dit systeem een andere spanning in de accu waarneemt, zonder dat het systeem stroom in of uit de accu heeft zien gaan, dan wordt de accu automatisch door het systeem afgekeurd en niet herkend door de auto. De accu moet dan met een apparaat aangemeld worden in de auto. Dit noemen we ook wel accu registreren of accu configuratie. Een accu aanmelding dient soms ook gedaan te worden wanneer er gebruik gemaakt is van een starthulp (bijvoorbeeld wanneer de accu bijna leeg is nadat de auto een tijd lang heeft stilgestaan) en er wordt niet juist gebruik gemaakt van het zogenaamde “accubooster punt”. Wanneer er een starthulp gebruikt wordt op het accubooster punt, dan zal de stroom via accusensor lopen en zal de accu niet opnieuw aangemeld hoeven worden.

Inleren van start/stop accu's

Bijna elke hedendaagse auto is voorzien van een start/stop systeem. Bij een dergelijk systeem hoort een speciale start/stop accu. De computer in de auto houdt bij hoeveel keer er gebruik is gemaakt van het start/stop systeem. Bij elke keer dat een start/stop handeling heeft plaatsgevonden, zal er slijtage van de accu plaatsvinden. Deze slijtage wordt bijgehouden. Bij een X aantal keer gebruik zal de auto aangeven dat de accu aan vervanging toe is. U kunt er vanuit gaan dat een start/stop accu inleren altijd noodzakelijk is bij vervanging.

Automerken waarbij accu’s aangemeld moeten worden

Er zijn een aantal merken waarbij accu’s altijd aangemeld of geconfigureerd dienen te worden. Bijna elk VAG model (Audi, Seat, Skoda en VW), PSA merk (Citroën en Peugeot), BMW en Volvo werkt met accu registratie. Wanneer u onderhoud doet aan deze merken doet u er verstandig aan om de juiste diagnoseapparatuur voor accu’s in uw bezit te hebben.

Battery management system (BMS)

Het BMS, of in het Nederlands ook wel het accu management systeem genoemd, houdt de accuspanning in de gaten. Als dit systeem een andere spanning in de accu waarneemt, zonder dat het systeem stroom in of uit de accu heeft zien gaan, dan wordt de accu automatisch door het systeem afgekeurd en niet herkend door de auto. De accu moet dan met een apparaat aangemeld worden in de auto. Dit noemen we ook wel accu registreren of accu configuratie. Een accu aanmelding dient soms ook gedaan te worden wanneer er gebruik gemaakt is van een starthulp (bijvoorbeeld wanneer de accu bijna leeg is nadat de auto een tijd lang heeft stilgestaan) en er wordt niet juist gebruik gemaakt van het zogenaamde “accubooster punt”. Wanneer er een starthulp gebruikt wordt op het accubooster punt, dan zal de stroom via accusensor lopen en zal de accu niet opnieuw aangemeld hoeven worden.

Inleren van start/stop accu's

Bijna elke hedendaagse auto is voorzien van een start/stop systeem. Bij een dergelijk systeem hoort een speciale start/stop accu. De computer in de auto houdt bij hoeveel keer er gebruik is gemaakt van het start/stop systeem. Bij elke keer dat een start/stop handeling heeft plaatsgevonden, zal er slijtage van de accu plaatsvinden. Deze slijtage wordt bijgehouden. Bij een X aantal keer gebruik zal de auto aangeven dat de accu aan vervanging toe is. U kunt er vanuit gaan dat een start/stop accu inleren altijd noodzakelijk is bij vervanging.

Automerken waarbij accu’s aangemeld moeten worden

Er zijn een aantal merken waarbij accu’s altijd aangemeld of geconfigureerd dienen te worden. Bijna elk VAG model (Audi, Seat, Skoda en VW), PSA merk (Citroën en Peugeot), BMW en Volvo werkt met accu registratie. Wanneer u onderhoud doet aan deze merken doet u er verstandig aan om de juiste diagnoseapparatuur voor accu’s in uw bezit te hebben.

Sorteer 29 artikelen op

Autel maxicheck mx808

Autel MaxiCheck MX808

(22)
€ 879,00 Adviesprijs € 999,00
Autel maxicheck mx808ts

Autel MaxiCheck MX808TS

(12)
€ 979,00 Adviesprijs € 1.279,00
Autel DS808

Autel MaxiDAS DS808BT

€ 1.275,00
Autel Maxi Sys MS906

Autel MaxiSys MS906

(2)
€ 1.895,00
Autel ms906bt

Autel MaxiSys MS906BT

(3)
€ 2.245,00
Autel Maxi SYS MS908 Elite

Autel MaxiSys MS908 Elite

(2)
€ 4.195,00
Bimcom interface

BMW / Mini Diagnose Interface BimCOM

(2)
€ 399,00
Foxwell NT530 BMW Mini

Foxwell NT530 BMW / Mini

(6)
€ 275,00
Foxwell nt530 ford

Foxwell NT530 Ford

(1)
€ 275,00
Foxwell NT530 GM

Foxwell NT530 GM

(1)
€ 275,00
Foxwell NT530 Honda

Foxwell NT530 Honda

€ 275,00
Foxwell NT530 Hyundai Kia

Foxwell NT530 Hyundai / Kia

€ 275,00
Foxwell NT530 Land Rover Jaguar

Foxwell NT530 Landrover / Jaguar

(3)
€ 275,00
Foxwell nt530 mazda

Foxwell NT530 Mazda

€ 275,00
Foxwell nt530 mercedes

Foxwell NT530 Mercedes-Benz

(5)
€ 275,00
Foxwell NT530 Opel

Foxwell NT530 Opel

(2)
€ 275,00
Foxwell nt530 porsche

Foxwell NT530 Porsche

(4)
€ 275,00
Foxwell NT530 Toyota Lexus

Foxwell NT530 Toyota / Lexus

€ 275,00
Foxwell nt530 volvo

Foxwell NT530 Volvo

(1)
€ 275,00
Foxwell nt650 elite 1

Foxwell NT650 Elite

(6)
€ 319,00
Foxwell NT680 Pro

Foxwell NT680 Pro

(3)
€ 729,00
I Carsoft CR Max

iCarsoft CR Max

€ 489,00 Adviesprijs € 595,00
Pocom porsche interface

Porsche Diagnose Interface PoCOM

(1)
€ 499,00
VCDS HEX NET interface

VCDS HEX-NET Pro

(14)
€ 699,00
Vcds hex v2 usb

VCDS HEX-V2 Pro USB

(6)
€ 599,00