OBD2

OBD2

Het thema OBD2 wordt erg vaak besproken, vaak op een te hoog, technisch niveau, waardoor het voor de beginner moeilijk te begrijpen is. In deze tekst zal uitgelegd worden wat OBD2 precies is, of uw auto voorzien is van OBD2 en wat u met OBD2 kunt. Wanneer u op zoek bent naar OBD2 diagnoseapparatuur, kan u gelijk naar onze Autel of iCarsoft producten. Wanneer u uw auto draadloos wilt uitlezen kan u direct naar onze OBDLink producten.

Wat is OBD2 nu eigenlijk?

OBD staat voor On-Board Diagnostics en is het diagnosesysteem van de auto zelf.

  • Er wordt in en door de auto zelf weergegeven als er een fout optreedt in het motormanagement. Het storingslampje (ook wil Check Engine Light of Malfunction Indicator Light/MIL genoemd) zal dan gaan branden.
  • Stelt jou of een monteur in staat om met een diagnoseapparatuur foutcodes (Diagnostic Trouble Codes of DTC’s) te scannen.
  • Bij de meeste recente auto’s loopt de OBD2 via CAN bus.
  • Een OBD2 aansluiting is universeel en bij de in Europa geleverde auto’s gelijk vanaf bouwjaar 2001 bij benzineauto’s en 2004 bij dieselauto’s. Een OBD2 stekker is een 16 pins aansluiting en bevindt zich altijd binnen 60cm vanaf het stuurwiel.

Heeft mijn auto OBD2?

In Europa gelden voor auto’s met een benzinemotor en auto’s met een dieselmotor verschillende jaartallen waarin OBD2 is geïntroduceerd. Voor benzineauto’s is OBD2 geïntroduceerd in 2001. Bij dieselauto’s is OBD2 geïntroduceerd in 2004. Vanaf deze bouwjaren is het voor autofabrikanten verplicht auto’s voor de Europese markt te voorzien van het OBD2 communicatieprotocol. Houd er rekening mee dat autofabrikanten hun auto’s al eerder voorzien kunnen hebben van een OBD2 stekker/aansluiting, maar dat deze auto’s het OBD2 communicatieprotocol nog niet ondersteunen. Houd daarom altijd de bovengenoemde jaartallen aan.

OBD2 en het storingslampje uitlezen met een OBD scanner

Waarschijnlijk heeft u al eens te maken gehad met OBD2. Heeft u ooit al eens een storingslampje van de motor op uw dashboard gehad? Uw auto geeft dan aan dat er een probleem ontstaan is en dat u de werkplaats dient te bezoeken. Door een geschikte OBD2 scanner te gebruiken, kan de monteur, of u, de foutcode uitlezen en vervolgens op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem. Het uitlezen van de auto is erg simpel: sluit de OBD2 scanner aan op de OBD2 stekker van de auto (vaak tussen de pedalen en het stuur te vinden). Met de OBD2 scanner kan de foutcode vervolgens uitgelezen worden. Op deze manier kan de eerste diagnose gesteld worden, alvorens eerst de hele auto uit elkaar te halen.