Roetfilter

Auto’s met dieselmotoren zijn voorzien van een roetfilter. Een roetfilter houdt roet tegen die door de uitlaatgassen worden meegevoerd. Tegenwoordig is elke dieselauto voorzien van een roetfilter, vanwege de strenge milieueisen. Een roetfilter wordt ook vaak DPF (diesel partikel filter) genoemd. Bij het verbrandingsproces van de motor ontstaan er roetdeeltjes, die voortkomen uit een onvolledige verbranding. Roet zijn kleine deeltjes koolstof, waaraan zich schadelijke stoffen hechten, zoals koolwaterstof, zwavel en metaaloxiden. Wanneer er een verkeerd verbrandingsproces plaatsvindt, door een tekort aan zuurstof, of door een te rijk mengsel, zal de roetuitstoot toenemen. Een diesel partikel filter zorgt ervoor dat de deeltjes van uitlaatgassen, die door de ingangskanalen van het filter stromen, worden vastgehouden. Wanneer dit proces zich lang genoeg heeft herhaald, kan het roetfilter verstopt raken. Door een regeneratieproces te starten, zullen de opgehoopte roetdeeltjes verbrand worden. Alle roetfilter diagnoseapparatuur vindt u hieronder.

Roetfilter regenereren

Een roetfilter regenereren is nodig wanneer deze (bijna) vol zit. Er zijn grofweg twee types roetfilters: zelf genererende roetfilters, of roetfilters waarbij handmatig een regeneratie gestart moet worden. Bij een regeneratieproces worden roetdeeltje verbrand en de deeltjes omgezet in onschadelijke stoffen. Regenereren dient regelmatig te gebeuren, om een verstopt roetfilter te voorkomen.

Het motormanagementsysteem van de auto is zo geprogrammeerd dat de DPF automatisch en periodiek wordt gereinigd onder het rijden, als de motor op bedrijfstemperatuur is en als er voldoende tijd is om het reinigingsproces uit te voeren. Bij veel snelwegkilometers zal het regeneratieproces succesvol worden afgerond, maar bij kortere afstanden kan dit proces vroegtijdig worden afgebroken. Dit kan leiden tot een verstopt roetfilter. Een handmatige regeneratie is nodig om het roetfilter leeg te branden.


Roetfilter resetten met uitleesapparatuur

Een roetfilter resetten met uitleesapparatuur is nodig wanneer het roetfilter verstopt zit. Met een speciaal uitleesapparaat met DPF reset functie kan handmatig een regeneratieproces worden gestart om het DPF schoon te branden. Bij een geforceerde start van een regeneratie wordt de temperatuur verhoogd boven de 600 graden. Om naverbranding van roetdeeltjes te realiseren ie een temperatuur van minimaal 600 graden nodig. Voor het handmatig starten van een naverbrandingsproces is speciale roetfilter uitleesapparatuur nodig. De geschikte apparatuur voor roetfilter resetten vindt u op deze pagina.