Wat is OBD1
OBD1 is de standaard voor On-board diagnostics, die wordt toegepast op auto’s die vanaf 1988 voor de staat Californië in Amerika zijn gemaakt om de voertuigemissies in deze staat te beheersen. Alle auto's die voor dit gebied op de markt werden gebracht, moesten voorzien zijn van OBD1 om motorproblemen op te kunnen sporen en foutcodes te kunnen weergegeven. Ondanks dat OBD1 een Californische staatsnorm is, is het te vinden op veel GM- en Ford auto's die in het begin van de jaren negentig zijn gemaakt. In tegenstelling tot de latere OBD2 standaard was OBD1 echter niet gestandaardiseerd tussen autofabrikanten. Dit betekende dat een OBD1 scantool vaak voor slechts één automerk werkt. Ook zijn de foutcodes zelf niet gestandaardiseerd. Een Ford kan bijvoorbeeld met hetzelfde motorprobleem als een Toyota een totaal andere foutcode weergeven in het OBD1 tijdperk.
Hoe de OBD1 aansluiting in de auto eruitziet, is per autofabrikant verschillend. De autofabrikant mocht destijds zelf kiezen wat voor een aansluiting ze gebruikten. Er was geen universele aansluiting voor alle autofabrikanten en ook geen vaste procedure om een auto uit te lezen, ofwel geen standaard. Vele foutcodes on het OBD1 tijdperk konden gevonden worden door het knipperende Check Engine Light (motorstoringslampje) te analyseren, door bepaalde pinnen in de diagnosepoort met elkaar te verbinden.